»سلام» نام پروردگار من است که بهشت را آفرید ...


 + نوشته شده در سه شنبه بیست و سوم مهر ۱۳۹۲ ساعت 9:15 شماره پست: 42




احتمالاً شما هم با مضامینی همانند آن چه که در ادامه مطلب می آید ، روبرو شده اید . نامه هایی همانند این مضمون که اگر این نامه را پخش نکنید ، فلان می شوید و ...


در این نوشتار قصد دارم ، تحلیلی بر این گونه نامه ها داشته باشم . ادامه مطلب ، پذیرای خوانندگان عزیز خواهد بود . 




چند روز پیش نامه ای با این متن ، به دستم رسید :

 


"این نامه را نگه ندارید. این نامه باید ظرف مدت 96 ساعت ازدست شما خارج شود. یک وکیل بلژیکیمی گوید: "نود دو هزار یور بابت حق الوکاله ام دریافت نمود ولی احساس می کنم چون این زنجیر را شکستم آن را از دست دادم". درهمین حال دراسکاتلند یوهان کی می گوید: "به دلیل اینکه این نامه را به جریان انداختم 3 روز بعد توانستم در بزرگترین قرعه کشی هدیه بیمه عمر خود را قبل از موعد به ارزش یک میلیون دلار دریافت کنم". در ایران شخصی به نام شیما حیدری می گوید: "زمانی که این نامه به دستم رسید ابتدا زیاد توجهی نکردم. آن روزها من کمی نگران، کم حوصله و وضعیت مالی زیاد مناسبی هم نداشتم و زمانی که این نامه به دستم رسید، حدوداً اوایل ماه آگوست سال 2009 میلادی بود که بعد از مدت ها ایمیلم را باز کردم. زیاد توجهی نکردم اول ، امابعد که این نامه را خواندم برایم جالب بود. حتی تا اینقدر جالب بود که بار انرژی مثبت خاصی برایم داشت. من آن را برای کلیه دوستانم ارسال کردم و دو روز بعد از آن فکر بکر و نویی به سرم زد و اولین کاری که کردم رفتم یک DOMAIN  به نام ثبت کردم.

ادامه ی شماره ی3

همین ایده و فکر که بعد از دریافت این نامه به ذهنم رسید، منتج به رونق خارق العاده به فعالیت های اقتصادی من شد که الان ارزش میلیونی بالایی دارد و حتی توانستم به خیلی از دوستانم نیز در این رابطه کمک شغلی و مالی کنم و من رو خیلیمشهور و ثروتمند کرد. در این مورد خیلی افراد به این نسخه اعتقاد دارند و برایشان شانس آورده. تینو یک نقاش معروف محلی هلندی می گوید: "من و شاگردانم آرزو می کنیم یکبار دیگر این نامه به دست ما بصورت اتفاقی برسد. چون یکبار که رسید این کار شانس بالایی برای ما داشت و توانستیم از این راه با خیلی از آدمها در مورد کارمان دوست بشویم". این اتفاق برای شماهم خواهد افتاد به شرط آنکه شما هم به نوبه خود آن رابرای دیگران، حداقل برای همه دوستانتان ارسال نمایید. حتماُ 20 کپی بفرستید و ببینید که ظرف مدت 4 روز چه اتفاقی می افتد. این زنجیره از ونزوئلا شروع شد و این نامه از مارایا پیگیری و به ژوهان مرد خیری در آمریکای شمالی نوشته است.

ادامه ی شماره4

اودانشجوی مهندسی مکانیک است و شاغل. ازآنجا که این کپی باید در سراسر جهان بگردد شما باید 20 کپی تهیه نموده و برای دوستان و همکارانتان بفرستید پس از چند روز شما یک سورپرایز دریافت میکنی"


 


با کمی دقت در متن نامه ، متوجه می شویم ، این نامه علی رغم ظاهرش که به نظر می اید از دعا و اوراد دینی گرفته شده باشد ، {توضیح این که مسلمانان در خیلی از دستورات خویش ، بنا بر اشاره شرع مقدس ، در کارهای دسته جمعی ، همانند نذری دادن و دعا خواندن و ... تشریک می ورزند} در اصل اصالتاً دینی نیست !


با کمی تحقیق و تفحص متوجه شباهت های این نامه و نامه ها با روشهای شرکتهای هرمی می شویم . بله ! تعجب نکنید !


افراد ساده دل و ساده باور ف بهترین طعمه ها برای این گونه نامه ها هستند . فارغ از تبلیغاتی که بعضی از افراد از آن منتفع می شوند ، اساساً بهترین کسانی که از این گونه شایعه پراکنی ها ، سود می برند ، همین کسانی هستند که قائل به تبلیغات فرد به فرد هستند .


دقت کنید ، در متن نامه به کسانی که این نامه را پخش کنند ، پاداش داده می شود و سر کسانی که این نامه را -مثل من- پخش نکنند ، بلایای مختلفی خواهد بارید !


جالبتر این که با این روش تبلیغی ، هر فرد بدون این که بداند ، خود به صورت خوشه ای عده دیگر را رایگان ، به عنوان مبلغ به خود جذب می کند . و چه تبلیغی بهتر از این !؟ انسان عاقل ، به این راحتی به دیگری باج می دهد ؟!


 


گذشته از این ، یک زمانی دعا نویسی به این شکل نیز بسیار مرسوم شده بود . حتما شما هم مثل هزاران نفر دیگر تا به حال با پیام هایی روبرو شده اید که از شما می خواهد با ارسال آن به چند نفر دیگر، ظرف زمان محدودی معجزه را به چشم بییند! پیامک هایی که حتی به ذهنتان هم نرسیده که چه دست هایی پشت پرده شان وجود دارد.


در سالهای نه چندان دور، زمانی که گذرمان به مسجد و امام زاده ای می افتاد و با قصد خواندن زیارت نامه یا ادعیه توسل ندبه، کتاب مفاتیح یا سایر کتب ادعیه را دست می گرفتیم، به ناگاه متوجه متنی در میان صفحات یا حاشیه کتاب آن می شدیم که با بهره گیری سوء از آیات و روایت، سعی در متقاعد کردن خواننده برای تکثیر و بازنوشتن چند باره از آن متن و توزیع آن میان سایرین داشت با این وعده پوشالی که با این کار، حاجت روا خواهد شد. این سالها با اینکه مدتها از آن سالها می گذرد و ابزارهای ارتباطی نوین سبکی نو در زندگی انسان ها بنا نهاده است، اما انگار این روایات جعلی و این قرائت های بدعت گذار، قرار نیست دست از سر مردم در این عصر به اصطلاح مدرن هم بردارد و این بار این بدعت های پوشالی از طریق همین ابزارهای ارتباطی مدرن که از قضا، انتشار را با حجم و سرعت بسیار بیشتر ممکن می کند، زندگی دوباره پیدا کرده اند.


مثلاً می گفتند که فلان شخص درگذشته به خواب فلانی آمده و گفته که این کار را نکن و این کار را بکن . با نگاهی به این اظهارات خیلی از نکات مبهم برای مسلمان عیان می شود، مانند اینکه دشمنان اسلام چگونه با توسل به ابزارهای نوین ارتباطی سعی در تضعیف باورهای دینی میان مسلمانان دارند و در این میان هم از روش های به ظاهر دینی و مذهبی استفاده می کنند و با ارسال پیام هایی با محوریت مقدسات دینی، سعی در تحریک مسلمانان در اشاعه و ترویج این پیام ها دارند و در این میان از ابزارهایی مانند قسم به جان پدر و مادر گرفته تا تهدید به رخداد اتفاق های بد در اثر منتشر نکردن پیام ها سعی دارند مخاطبان را به ترویج این پیام ها ترغیب کنند. در این میان کسانی که با هدف دیدن معجزه پیام را به چندین نفر دیگر ارسال می کنند، از پایان زمان مقرر می بینند که نه تنها معجزه ای رخ نداده که حتی کوچکترین تغییری هم در روند زندگیشان به وقوع نپیوسته است ممکن است باورهای دینی شان در خطر تزلزل قرار بگیرند.


این شایعات هم فقط در صورتی واقعی هستند که مهر تائید شرع بر پایشان بخورند . باور کنید علی رغم تعداد زیادی از این نامه ها که دیده ام ، هنوز حتی یک مورد را هم ندیده ام که عالمی تائید کند !


نکته جالب توجه اینجا است که سال گذشته روزنامه ی نیوز تلاویو در چاپ سراسری خود با این تیتر که چگونه اسلام را متزلزل کنیم سپس آن را در اختیار بگیریم منتشر شد. (هنری لیونر) که به عنوان فقیه دینی در اسرائیل فعالیت میکند تصریح کرد که همکاران ما شب و روز در واتس اپ در حال تلاش برای تضعیف اسلام در بین مسلمانان هستند. هنری لیونر افزود: ما با طراحی پیامهای فارسی، عربی، ترکی و اردویی و آوردن نام پیامبر و ائمه، در آخر پیامها مینویسیم آن را برای 10 نفر بفرست تا امروز معجزه ببینی! با گذشت امروز مسلمانان میبینند که خبری از معجزه نیست پس آن را خرافات تلقی میکنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست میدهند. البته لازم به ذکر است که در هر پیام ارسالی از طرف مسلمانان در واتساپ در رابطه با این موضوع شرکتهای مخابراتی اسرائیلی 12% سود میکنند اما با حذف تنها یک حرف از این نسخه ی اصلی،این نسخه به نسخه ی دیگر تبدیل میشود و اینگونه این 12% سود به حساب مخابرات ایران واریز میشود.


نتیجه این که ، این تبلیغات را اصلاً باور نکنید و با عوامل انتشار آن نیز به شدت برخورد کنید . با توجه به اینکه با گسترش اپلیکیشن های تلفن همراه و شبکه های اجتماعی احتمال دریافت این پیام ها هر روز بیشتر از روز پیش می شود، مردم هم باید با هوشمندی از انتشار و ارسال این پیامک ها خودداری کنند تا به این ترتیب دشمنان نتوانند با توسل به نام بزرگواران دینی ما دست به گسترش باورهای خرافی و در نهایت سست کردن باورهای دینی بزنند. وبلاگ داران ، به روایتی اهل قلم جامعه مجازی هستند . باشد که بدین وسیله ، از انتشار این گونه مطالب جلوگیری کنیم . 


 


و السلام علی من اتبع الهدی

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته