نوشته شده  در دوشنبه, 15 تیر 1394 ساعت 10:13 ق.ظ

 منتشر شده در خبرگزاری کرمانشاه دیلی (اسلام آباد تایمز) به آدرس : 


لینک یادداشت 

 احداث پارک توسط شهرداری  اسلام آباد (2)


 «سلام» ، نام پروردگار من است که بهشت را آفرید …


کرمانشاه دیلی:    

1 .توجه به فلسفه نامگذاری ادارات در بررسی و نقد عملکرد آنان بسیار مؤثر است . مثلاً لغت “فرمانداری” از دو لغت “فرمان” و “داری”  تشکیل شده است و به این معناست که باید مدیریت کلان شهرستان را در آن جا یافت . به همین منوال اسامی تمامی ادارات و نهادها به خط می شوند . اما لغت مقصود ما از این چند سطر ، لغت “شهرداری” است لغتی که به معنای نگهدار وضعیت عمومی شهر به معنای تمام و کمال است و اگر قرار است که به نقد وضعیت نظافت عمومی خیابانهای شهر ، زیباسازی و …. شهر بپردازیم ، یقیناً نوک پیکان انتقادات به سمت شهرداری نشانه خواهد رفت .

2.یادم هست که سالها قبل سریالی کودکانه به نام “ساعت برنارد” از تلویزیون پخش می شد که در آن نوجوانی ساعتی در اختیار داشت که به واسطه زدن دکمه آن زمان می ایستاد و دارنده ساعت در وقوف زمان به کارهای خود می رسید .

3.اگر فرض کنیم کسی طی چند سال از اسلام آباد غرب دیدن کرده باشد ، تا همین چند وقت پیش تصور می کرد که احتمالاً دکمه “ساعت برنارد” را فشرده بودند چون تغییرات چشمگیر و  وسیعی در سطح شهر مشاهده نمی شد . همه اینها در شرایطی است که درآمد شهر داری به مراتب سال به سال افزایش یافته بود ولی در پایان هر سال دیده می شد که شهرداری مبالغ سنگینی را بدهکار است . این امر چندین و چند دلیل آشکار و پنهان داشت که در ادامه به بعضی موارد قابل بیان آنها اشاره خواهد رفت .

4.معتقدم که مهمترین دلیل این قضیه ، نا همگون بودن ترکیب شورای شهر بود . اساساً لغت “شورا” به تعدادی افراد اطلاق می شود که به رغم تعارض ها با هم تعامل داشته باشند نه این که با هم در تضاد به سر ببرند . متأسفانه یک رسم بسیار بدی که منطقه درگیر آن بوده و شاید هم هنوز هست ، مسئله انتخابهای قومیتی در انتخابات های محلی است . مسئله ای که شهر ما بسیار از ان لطمه خورده است . خب به وضوح می بینیم که این رسم اشتباه در بطن فرآیند انتخاب شهردار نیز فرو رفته است و با تأسف باید اذعان کرد که شهر –و به تبع آن شهروندان- از این بابت متضرر شده اند . جالب این که معلوم نیست ترکیب شوراهای شهر اسلام آباد غرب ، قومیتی است ، سیاسی است و یا اصولاً به طریق دیگری دسته بندی می شود . معتقدم حتی اگر این انتخاب ها بر پایه ملاک اشتباه قومیتی هم باشد ، باز بهتر از وضعیتی است که در آن نه بتوان انتخاب ها را سیاسی دانست و نه قومیتی و نه رابطه بازی !

5.اما عامل بالا در کنار عوض کردن ملاک مهم شایسته سالاری با ملاکهای حاشیه ای یک ثمره نا مبارک دیگر هم داشت : عدم ثبات مدیریتی در رأس شهرداری . این امر نیز به نوبه خود لطمه و صدمه جبران ناپذیری به شهر وارد کرد . البته مبرهن است که وقتی که فرآیند انتخاب مدیران فنی و مهم از ملاکهای مهم دور شود ، آن گاه طول تونل رفت و آمد مدیران کوتاه تر شده و عمر مدیریتی نیز کاهش می یابد . همانطور که عرض شد شهرداران به طرق مختلف برگزیده می شدند ، به دلایل متنوع برکنار می شدند و یا استعفا می دادند و در این میان این شهر بود که آسیب می دید .

6.همه این مسائل را هم که کناری بزنیم ، مشکل دیگر از دست رفتن تدریجی اعتماد عمومی به شهرداری بود . عدم اعتماد به هر مسئول و یا نهادی ، مقبولیت آن را از بین می برد و در یک کلام وجهه اجتماعی آن را ویران می کند . کافیست نگاهی به شهر های بالا دستی کشورمان بیندازیم . شهرداری تهران ، قم ، تبریز و مشهد محبوبیت زیادی میان مردم دارند و این کار را برای انجام وظایف شهرداری ، سهل و آسان می کند . در این میان کافیست در یک تاکسی اسلام آباد غرب در مورد شهرداری بپرسی . آن چه که ناشایست – و حتی به نظر من نا روا- وجود دارد را خواهید شنید ! البته باید پذیرفت که عملکرد شهرداری در دهه های اخیر آن چنان که باید و شاید انتظارات عمومی را برآورده نساخته است و حدوث این چنین نارضایتی هایی تا حدی طبیعی به نظر می رسد .

7.اما در میان موارد بالا که بیان شد ، شاید انتخاب مهندس همایون نوری را بتوان نقطه عطفی در جریان انتخابات شهردار های  اخیر شهرمان دانست ؛ چرا نگارنده براین باور است که ایشان –حداقل تا به اینجای کار- نشان داده که سعی دارد شرایط را عوض کند .  کمتر کسی منکر تغییرات و اصلاحاتی است که امروزه در سطح شهر می بینیم و صد البته هنوز هم شهر ما وارث میراث ناخوشایند تجاوز به حقوق عمومی(که در یادداشت دوست عزیزمان جناب آقای اردشیر محمدی بیان شد) است . هنوز هم خیلی کارهای باقی مانده داریم تا به قول آقای محمدی اسلام آباد غرب را “شهر” بنامیم و این قصه قطعاً سری دراز خواهد داشت . سری که شاید طولش تا نوادگان من و شما نیز کشیده شود . (لینک : از بمبئی تا اسلام آباد غرب/ اوضاع نابسامان دومین شهر استان کرمانشاه/ اردشیر محمدی)

8.ضمن ادای احترام کامل نسبت به دوست و همکار ارجمندم جناب آقای محمدی (که واکنش های متفاوتی به دنبال داشت) ، بر خود لازم می دانم خاطر نشان کنم ژورنالیست های یک جامعه به مثابه لیدرهای فوتبال هستند . اگر امروز ما لیدرها وضعیت را با دید واقع گرایانه اما به همراه امید جلوه دهیم ، شاید برای فردای شهرمان تصویری بهتری ارائه داده باشیم . ممکن است که این تصویر همیشه صوری بماند ، اما یقیناً حتی رؤیایی زندگی در شهری زیبا از تصور زندگی کردن در محیطی که “شهر” نام نگیرد زیباتر است .

9. متأسفانه شهرستان اسلام آباد غرب در بررسی های روانشناختی در باب سلامت روانی وضعیت جالبی ندارد . آمار بالای خشونت و ناهنجاری اجتماعی در رفتار روزمره شهروندان به خوبی مؤید این نکته است . این وضعیت که به نظر من فقط به دلیل مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری چشمگیر و ….  نیست ! بلکه وضعیت شهر و عدم بذل توجه به نکات ریزی از جمله رنگ آمیزی و تناسب رنگ شهر نیز در آن دخیل است .  بر خود لازم می دانم که از یک حرکت شایسته  شهردار محترم قدردانی کنم . چند صباحیست که تأسیس پارک بازی شهرک فرهنگیان جزو برنامه ها و اولویت های شهرداری قرار گرفته است ، اما این مسئله سوای اهمیت شهرک آزادگان و فرهنگیان – که البته آن هم شایان توجه است – یک سنت جالب را پایه گذاری کرد که با استقبال گسترده مردم محله روبرو شد و آنان با امضا و ارسال طوماری به فرمانداری و استانداری که در آن ضمن تشکر از شهردار خواهان تشویق و ادامه این قبیل کارها در سطح شهر شدند . پیش از این کمتر در سطح شهر دیده می شد که همزمان با تأسیس پارک تفریحی برای کودکان ، اقدامی در جهت مناسب سازی محیط روانی پارک صورت بگیرد . این بار در خلال تأسیس این پارک دیوارهای اطراف پارک نیز به نحو زیبائی در حال رنگ آمیزی است . به عنوان یک معلم باید خاطرنشان کنم که این کار نه تنها بر زیبائی پارک می افزاید ، بلکهتأثیرات روحی و روانی عمیقی را بر رهگذران و البته کودکان خواهد گزارد . همواره اساتید روانشناسی تأکید می کنند که داده های دیداری ورودی برای انسان ، یک عامل تعیین کننده در رفتار اجتماعی آنان خواهد بود . این اقدام هر چند ممکن است هزینه خیلی زیادی دربر نداشته باشد اما در پایه گذاری شخصیت فردای کودکان این شهر نقش به سزایی ایفا خواهد کرد . البته برای به تماشا نشستن ثمره این اقدام ، باید سالها صبر کرد و این درخور تحسین است که اسلام آباد غرب قصد دارد کم کم در راه سرمایه گذاری بلند مدت برای آبادانی خویش گام بردارد .

 

به عنوان یک شهروند لازم می دانم از شهرداری و شورای محترم شهرستان اسلام آباد غرب درخواست دوستانه ای جهت رفع مشکلات شهری ، مبنی بر برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان “شهر من و فردای پیش روی شهر من” داشته باشم . یقیناً استفاده از نظرات تمامی صاحبنظران در اعتلا و رشد فردای شهر عزیزمان تأثیر به سزایی خواهد داشت . این اقدام در نوع خود موجب خود برانگیختگی روحیه نشاط و همکاری در بین شهروندان و ایجاد انگیزه مضاعف برای پرسنل خدوم شهرداری خواهد گردید ، ان شاء الله .

 

به امید پیروز بختی و شادکامی شهر و مردمان شایسته و فهیم دیار اسلام آباد غرب

 

سروش نوید

نماینده استان کرمانشاه در پنجمین دوره مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران


تصویری از کامنتهای مردمی :