وبلاگی برای اندیشه های بدیع

یادداشت های یک دبیر فیزیک جوان

همه چیز درباره ورود به دانشگاه فرهنگیان

+ نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۲ ساعت 9:37 
سلام نام پروردگار من است که بهشت را آفرید ...

این یک مطلب راجع به دانشگاه فرهنگیان است . پیشنهاد می کنم متقاضیان ورود به این دانشگاه ، حتماً این مطلب را بخوانند. اگر هم قصد ورود به شغلی را دارید ، مطالعه این مطلب ، خالی از لطف نخواهد بود ...


دانشگاه فرهنگیان ، دانشگاهی است که زیر نظر دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و فناوری اطلاعات کار می کند .
این دانشگاه مختص تربیت نیروهای وزارت آموزش و پرورش است و تقریباً می توان گفت همان کار مراکز تربیت معلم را در سطوح بالا انجام می دهد .
این دانشگاه به مدت دو سال یعنی 91 ، 92 ، 93 و 94 شروع به پذیرش دانشجو بورسیه کرده است .
شیوه گزینش این دانشگاه نیمه متمرکز و به طور مفصل در دفترچه های شماره 1 و 2 آزمون سراسری ذکر گردیده است که مهمترین شروط آن ، داشتن التزام عملی به قانون اساسی ، نداشتن سوء پییشینه ، توانایی انجام حرفه مقدس معلمی ، سلامت کامل بدنی و روحی و سایر موارد است .
دانشجویان پس از کسب نمره لازم به مصاحبه فراخوانده می شوند و در صورت قبولی دانشجو می شوند و پردیس های خواهران و برادران جداست .
اما کسانی که با شرط تعهد خدمت پذیرفته می شوند ، باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و پس از دادن تعهد محضری مبنی بر این که بیش از دو برابر زمان تحصیل را به خدمت به آموزش و پرورش اختصاص خواهند داد ، وارد مرحله استخدامی رسمی می شوند که خود شرح بسیار دارد و در صورتی که عزیزی در مصاحبه پذیرفته شد ، این قسمت را شرح می دهم .


اما رشته های این دانشگاه ...
رشته های این دانشگاه نوبنیاد ، شامل دروس تخصصی دبیرستان و علوم تربیتی است .
برای رشته ریاضی : دبیری ریاضی و فیزیک ، دبیری فنی انواع رشته های مهندسی
برای تجربی : شیمی و زیست
برای انسانی : الهیات و معارف ، زبان عربی ، جغرافیا و سایر رشته هایی است که حال حضور ذهن ندارم
برای زبان های خارجی : دبیری زبان انگلیسی
در ضمن رشته های دبیری تربیت بدنی و علوم تربیتی (شاخه آموزش ابتدائی یا همان آموزگاری) به صورت شناور در هر سه گروه خواهد بود
.


اما پیشنهاد من چیست ؟
من برای خانمها ، بهترین رشته ممکن را دبیری و یا آموزگاری می دانم چرا که انجام این کارها ، هم شأنشان را حفظ می کند و هم اختلاط کمتری با نامحرم دارد . کار نیز راحت است . گذشته از آن برای جوانان (به استثناء عده قلیلی از جمله خود من) شاغل بودن همسر ، یک امتیاز مثبت بزرگ به شمار می رود .
برای آقایان هم ، من همین پیشنهاد مشابه را دارم ؛ به شرطی که وارد شدن به آموزش و پرورش باعث توقف آنان و قناعت به یک مدرک لیسانس نشود . در ضمن اگر کسی دوست دارد زود ازدواج کند ، دانشگاه فرهنگیان بهترین مکان است ؛ چرا که با دانشجو شدن در این جا ، تکلیف سربازی مشخص است (معافیت تعهد خدمت) ، شغل مشخص است و با هدف می شود درس خواند . اگر چه این اصلاً عامل انتخاب این دانشگاه برای من نبود
!

 مطلب بعدی هم مقایسه مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است ...
مراکز تربیت معلم فقط توانایی اهدا مدرک کاردانی را داشتند اما دانشگاه فرهنگیان ، امکان تحصیل را تا دکتری به فرهنگیان عزیز در خود دانشگاه می دهد .
دانشگاه فرهنگیان دانشگاه رسمی و معتبر است و مدرک هیچ دانشگاهی را نمی پذیرد اما تمام دانشگاه های کشور مدرک او را به رسمیت می شناسند ولی مراکز تربیت معلم ، صرفاً مراکز اموزشی سطح پائین بوده اند .
دانشگاه فرهنگیان دارای ساز و کار جدا و زیر نظر دانشگاه فرهنگیان مرکزی تهران است اما مراکز تربیت معلم تقریباً مستقل بوده اند .
دانشگاه فرهنگیان مانند تمامی دانشگاهها دارای هیئت علمی بوده و از میان دانشجویان خودش نیز در مقطع دکتری هیئت علمی جذب می کند
.


برای درک بهتر ، من به چند سؤال در رابطه با خودم پاسخ می دهم :
الف) نام رشته و گرایش تحصیلی خود را کامل بنویسید .
ب) رتبه ورودی و یا امتیاز (برای رشته های دارنده مصاحبه) خود را ذکر کنید . فکر می کنید در آزمون امسال ، آخرین رتبه پذیرفته شده در رشته و شهر شما چند خواهد بود ؟
ج) آینده شغلی و بازار کار این رشته را چگونه می بینید ؟
د) مهمترین مشوق برای شما در ورود به این رشته چه بود ؟
ه) منطقی ترین دلیل عدم تمایل هر فردی و مخالفت دیگران برای ورود شما به این رشته چه بود  ؟
و) آیا اگر اکنون می توانستید به گذشته برگردید ، باز هم همین رشته را بر می گزیدید ، در صورتی پاسخ منفی چه رشته دیگری را انتخاب می کردید ؟
ز) در پایان ، هر توضیح اضافی که می تواند مفید باشد را ذکر کنید .

الف ) رشته کارشناسی دبیری فیزیک نظری ، بورسیه وزارت آموزش و پرورش ، سهمیه خدمتی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان کرمانشاه
ب) رتبه 1568 ریاضی فیزیک ، تنها دارنده امتیاز کامل مصاحبه تخصصی در استان کرمانشاه (400 از 400 امتیاز ممکن) ، در ضمن من امتیاز مشاور وزیر و نمایندگی ادوار نمایندگی مجلس دانش آموزی و ... را نیز داشتم . بر اساس آمار تائید نشده ، رشته های دبیری ، رتبه های زیر 1000 و آموزگاری زیر 10000 خواهد بود
ج) آینده این رشته از همین الآن مشخص است . کارمند رسمی آموزش و پرورش
د) علاقه من به تدریس و تجربه موفق پدر ، مادر ، خاله ، عمو ، دایی و ...در امر تدریس . در ضمن من در سال 85 نیز مقام اول تدریس دانش آموز را هم به دست آورده بودم
هـ) مخالفت ها از مادرم شروع شد ، به خاله ام کشیده شد و در نهایت به دوستانم !
دلیل مخالفت خانواده مادرم ، دیدن پسرشان در لباس یک مهندس بود که در نهایت از من تعهد گرفتند پس از پایان تحصیلات ، حتماً عمران را نیز بخوانم . چون رتبه خوبی داشتم بین مهندسی عمران تبریز و این رشته مانده بودم که البته انتخاب درستی کردم . دلیلش هم این بود که هنوز دادن تعهد خدمت رسمی نشده بود ! اتفاقاً الآن همان دوستانی که پارسال قصد منصرف کردن مرا داشتند ، به شدت برای ورود به این دانشگاه تلاش می کنند
و) اگر هزار بار هم برگردم ، باز هم همین را انتخاب می کنم
ز) واقعاً التماس می کنم اگر به دبیری علاقه ندارید به هیچ وجه به این دانشگاه نیایید ! چون اذیت خواهید شد . 




اجازه بدهید این را هم اضافه کنم . این مبلغ ناچیز ، در اصل "حقوق" نیست ! بلکه صرفاً کمک هزینه است که البته با افزایش سنوات خدمتی و گرفتن مدرک کاردانی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد اما دانشجو-معلمان (به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ، دانشجو-معلم اطلاق می شود) از تمامی مزایای کارمندان رسمی (کارت طلایی ، وام و ...) بهره مند می شوند .


نکته آخر این که ، اعتقاد شخصی من بر این است که هر فرد در طول زندگی خود دو انتخاب مهم و تأثیر گذار خواهد داشت ؛ یکی انتخاب همسر و دیگری انتخاب رشته . بر همین اساس بر اساس وظیفه ای که به عنوان یک معلم بر دوش خودم احساس می کنم ، تمام هم و غم خود را برای راهنمایی کردن عزیزان در این انتخاب حساس به کار خواهم گرفت .

استخدام شدن در آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان

دبیری ریاضی

دبیری زیست شناسی

دبیری شیمی

دبیری فیزیک

راه های ورود به دانشگاه فرهنگیان

سروش نوید

علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

نوستالژی

سروش نوید