نوشته شده در یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۱ ساعت 15:2



سلام نام پروردگار من است که کافران را بر مسلمین ولایتی نداده
        است 

یادداشت به مناسبت برد ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2014 برزیل در کره جنوبی . 


چند شب پیش که تیم ایران موفق شد کره را در تهران شکست دهد ، همه خوش حال بودند اما باور کنید من دو ساعت با خودم کلنجار رفتم تا شاید بتوانم یک لبخند بزنم . همان شب تصمیم به نوشتن این مطلب گرفتم اما ترجیح دادم آن را تا الآن به تأخیر بیندازم تا این شیرینی کاذب حتی برای چند شب هم که شده مهمان دل غمدار میلیونها ایرانی باشد .


آن شب کره نزدیک به 60 دقیقه ایران را تحت فشار گذاشت . ضربه های آزاد آنان واقعاً چیزی در حد کلاس اول جهانی بود . اما ما چه ؟ به صرف موقعیت های تک و توک پیروز شدیم . دلیل اینها چیست ؟
دلیل در استعداد یابی است ! همان چیزی که من در حضور رئیس جمهور و وزرا کاملاً تشریح کردم و اصرارم بر کار کردن در این زمینه است .
کشوری مثل ژاپن بدون هیچ پیشینه درخشان فوتبالی امروز رکورددار قهرمانی جام ملت هاست . چرا کشوری که هیچ پیشینه ای نداشت و از لحاظ استعداد هم یک درصد -درصد که چه عرض کنم یک میلیونم- ما هم نیست امروز بر تارک فوتبال آسیا ایستاده و ما را تحقیر می کند ؟ در کشور ژاپن استعداد های فوتبال از طفولیت شناسایی شده و برای تکمیل فرایند آموزش فوتبال به برزیل اعزام می شوند اما در ایران .....

حدود چهار سال پیش من یک نوجوان را ملاقات کردم . با توجه به این که دوست مشترک داشتیم با هم گل کوچک بازی کردیم . من از استعداد های خدادادی این بازیکن در شگفت شدم ! به خدا قسم باید بازیکنانی مثل مسی شاگردی او را می کردند . اتفاقاً تیم استعداد یابی فولاد خوزستان او را دیده بود و از او دعوت کرده بود . خدا را شاهد می گیرم این بازیکن پول بلیط اتوبوس از کرمانشاه تا اهواز را نداشت(من هم پس از حادثه ای که اشاره خواهم کرد این موضوع را فهمیدم.)
جالب این که بعد از آن با این استعداد شگرف به دنبال ضعیفه و عشق و می و مواد افتاد و اردیبهشت امسال هم در یک درگیری با چاقو در گذشت (تازه اینجا من قضیه تیم فولاد را شنیدم).

حالا خداوکیلی مقایسه کنید ؛ چرا ما نباید استعداد یابی درستی نداشته باشیم (درس خسرو را در سال دوم دبیرستان یادتان هست ؟ او هم کرمانشاهی بود که بعداً با اعتراض معلمان کرمانشاهی نام کرمانشاه از آن درس حذف شد) ؟ وزیر ورزش هند می گفت که اگر نصف استان کرمانشاه مال ما بود ، ما این استان را طلامی گرفتیم ! آن هم هند که خودش هم در ورزش حرف زیادی برای گفتن ندارد . البته ابن که می گویم کرمانشاه مقودم مجاز است . مسلماً هزار نمونه دیگر در جای جای ایران وجود دارد .


بله ! من آن شب در تحت فشار بودن ایران قبل از اخراج -بعد از اخراج فشار مرسوم و در فوتبال طبیعی بود- تماماً جسد چاقو خورده آن بازیکنی را می دیدم که اگر می بود می توانست دها برابر بهترین بازیکن ایران (به نظرم قوچان نژاد) مؤثر باشد . صد افسوس که این موراد دیگر تکرار نمیشوند اما جای دارد در وزارت خانه نطق من -که نسخه مکتوب آن نیز موجود است- و حرف دلسوزان بارها و بارها تکرار شود ، شاید ما هم به خود بیاییم و از تا فاصله کشوراهایی مثل کره و ژاپن با ما زیاد نشده حداقل حرفی برای گفتن داشته باشیم .


ان شاءالله تعالی