• تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۵ | کد خبر : 10477 |
  •  منتشر شده در خبرگزاری مادنا به آدرس : 


  • لینک یادداشت 

  • فلاحت پیشه

    «سلام» ، نام پروردگار من است که بهشت را آفرید …

    در قسمت چهارم  نوشتار از بعد از شرکت در  انتخابات دهم تا به امروز را به تماشا خواهیم نشست. پیشنهاد می کنم که حتماً نسخه های قبلی این نوشتار را بخوانید . برای دیدن مطلب پیشین می توانید از این لینک ها استفاده کنید :

    لینک یادداشت فرزند اسلام آباد غرب ؛ ظهور ، سقوط ، دگردیسی و شانس دوباره «۱»/ سروش نوید
    لینک یادداشت فرزند اسلام آباد غرب ؛ ظهور ، سقوط ، دگردیسی و شانس دوباره «۲»/ سروش نوید
    لینک یادداشت فرزند اسلام آباد غرب ؛ ظهور ، سقوط ، دگردیسی و شانس دوباره «۳»/ سروش نوید

    و سرانجام انتخابات دهم با شور و حرارت بسیار جالبی فرا رسید . انتخاباتی که تاریک و روشن بسیاری داشت . از بد اخلاقی های انتخاباتی و فرهنگی تا حرکات زیبا و جدیدی که در انتخابات اسلام آباد غرب تقریباً بی نظیر بود . گاهی اوقات بعضی ها از دیدن روال تحولات اجتماعی لذت می برند و یقیناً برای من لذتی بالاتر از دیدن رقابت های این چنینی وجود ندارد چه این که روزگاری نیز خودم –البته سالها بعد!- به این عرصه پا خواهم نهاد .
    گفتیم که این انتخابات نقاط سیاهی داشت ، مثلاً  روزی در اتاق خود مشغول استراحت بودم که ناگهان از صدای بوق ممتد کارناوال تبلیغاتی یکی از نامزدها از خواب پریدم . داشتم با خودم فکر می کردم که تا چه زمانی قرار است مردم باور نکنند که دوره این حرکات مسخره گذشته است ! از نقاط روشن هم می توان به رفتار های انتخاباتی اصولی افرادی همانند آقای شهریار مصطفائی نام برد که هر چه گذشت ، حرکتی غیر اخلاقی از او ندیدیم . درست است که وی رأی نیاورد اما اگر بنا بود مثل مسابقات فوتبال افزون بر منتخب ، جایزه اخلاقی نیز اهدا می شد ، از نظر من این همکار عزیزم و پس از او حتی نصرت الله مهدی زاده شایسته این عنوان بودند .
    به انتخابات برگردیم . نتیجه آن چیز شگفتی آوری نبود و باز هم نام منتخب مردم از میان دو قطبی معروف تعیین شد . حشمت الله فلاحت پیشه بار دیگر خلعت نمایندگی را بر تن خواهد داشت .
    قبلاً عوامل تأثیرگذار بر انتخابات حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو را بر شمرده بودیم ، با یک مرور ساده به تحلیل انتخابات این دوره می پردازیم :
    برای جمع بندی آن چه گذشت ، چهار عامل را یک بار دیگر مرور می کنیم :
    * اول : جلب نظر عمده اقلیت های مذهبی: این ابزار به صورت کاملاً پیش بینی شده در دستان علی جلیلیان بود . البته «داش حشمت» در حرکتی جالب از این عامل تقویت کننده رقیب خود ، عامل دیگری برای پیروزی خویش آفرید .
    * دوم : بخت و اقبال : عامل بسیار تعیین کننده این بار در دستان فلاحت پیشه بود : از عدم تائید صلاحیت رقبای رأی شکن  تا پیشآمد انواع اتفاقات خوشایند برایش .
    * سوم : کاریزمای شخصیتی خودش : به دنبال عدم تائید صلاحیت ، دو نفر یعنی نادر نادری و حمید صیدمحمدی ورق به سمت «فرزند اسلام آباد» برگشت .
    و
    * چهارم :حمایتهای درون طایفه ای :  در این مورد انصافاً برنامه ریزی دقیق او و تیم تبلیغاتی اش خلاف تمام گمانه زنی ها را ثابت کرد .

    گفته بودم که فلاحت پیشه موارد سوم و چهارم  را هدف گرفته و نتیجه انتخابات نیز کاملاً این را نشان می دهد . خود او در جمله ای جالب پس از پیروزی اش اشاره کرد که بیش از هزار نفر را شخصاً سامان داده و برای تبلیغات حرفه ای به کار بسته است . اگر چه در این بین خواسته یا ناخواسته تحریک احساسات مذهبی مردم نیز عامل ناجوانمردانه ای برای برای کسب رأی به شمار می رفت ،  ولی برنامه ریزی تبلیغاتی دقیق ، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی پرشمار مجازی ، بهره گیری از انواع مختلف افراد و دست آخر ایجاد امواج خروشانی از عوامل روانیِ مؤثر در روحیه مردم شهر ، سند نمایندگی دهمین دوره را به نام وی زد .
    درباره مورد اول باید گفت که پس از ناکامی در جلب آراء بزرگترین اقلیت مذهبی حوزه انتخابیه حرکتی دور از اخلاق از مبلغین منتسب به ستاد انتخاباتی او صورت گرفت (دوست ندارم این را به شخص ایشان نسبت دهم ، چرا حتی اگر این کار با اطلاع ایشان صورت نیز گرفته باشد به جهت تنش زا بودن باید بیانیه روز بعد از انتخابات او را در جدا کردن خیل توهین کنندگان ، پذیرفت) . طی این حرکت بسیار زشت و قبیح ، ابتدا در دوران تبلیغات از الفاظی مانند “رأی خالص شیعه” استفاده شد ، چند روز بعد با تحرکات شدیدتر قوت گرفت و کار به جایی رسید که علناً توهین به قشر خاصی انجام شد . در باب قباحت این حرکت فقط و فقط باید سکوت کرد و حتی گریست !
    برای هندو ها ، گاو مقدس است . چون هندوهای مورد نظر در هندوستان به دنیا آمده و در همانجا بزرگ شده اند. شما به احتمال زیاد مسلمان شیعه هستید چون در ایران به دنیا آمده اید و بزرگ شده اید. اگر شما کمی آن طرف تر ، مثلا در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دنیا آمده بودید ، به احتمال زیاد ، مسلمان سنی مذهب بودید. سعی کنید حداقل اگر حال و حوصله ی تحقیق را ندارید ، برای دفاع از باور هایی که نمی دانید از کجا آمده ، تعصبی به خرج ندهید !
    روزی با یکی از افرادی که به شدت این امر را ترویج می کرد ، بحثم در گرفت . او را می شناختم ، آخرین سالهای دانشگاه را می گذارند . وقتی از او پرسیدم که “مگر آنها نیز چون تو انسان نیستند و حق رأی ندارند ؟ چه چیزی باعث شده فکر کنی شعور و درک تو بیشتر از آنهاست؟” سرش را پائین انداخت و سکوت کرد . به هر حال چه این امر منتسب به اقرباء منتخب باشد و به زعم خود او چه تلاش رقیبان برای تخریب وجهه وی ، این مسئله برای او بار مثبت کتمان ناپذیری داشت ؛ موارد دیگری از جمله پخش شدن فایل صوتی توهین چند تن از هواداران منتسب به او نیز گذر می کنیم ، چرا که تأسف من برای این سوء رفتار حد و مرزی نخواهد داشت .
    درباره مورد دوم و سوم هم همین بس که با عدم تائید صلاحیت کسانی مانند “نادر نادری” و “حمید صید محمدی” به واقع فلاحت پیشه از دوئل با همانند های خود معاف شد ؛ این باعث شد آراء بسیاری از فرهنگیان و روشنفکران روانه سبد های او گردد . بزرگترین خوش شانسی ممکن برای او نیز همین بود .
    درباره مورد چهارم به ذکر جمله جالب یکی از طرفداران یکی از رقبای درون ایلی “فرزند اسلام آباد” بسنده می کنم که :
    “آن قدیم تر ها حرمت این قدر زیاد بود که وقتی که یک دختر حتی با وجود داشتن خواستگاران زیاد با پسری «شیرینی» می خورد ، دیگر با ان فرد می ماند اما انگار بعضی از مردم {….} شیرینی فلان کس را در دهان می گذارند و رأی را به کس دیگری می دهند!”
    اما چرا علی جلیلیان شکست خورد ؟ بد نیست بدانیم که آراء آقای جلیلیان نسبت به دوره قبل نه تنها کم نشده که آمار آرایش افزایش حدوداً هزار تایی  را نشان می دهد و این یعنی آقای جلیلیان نسبت به دوره قبل ضعیف تر که عمل نکرده هیچ ، موفق تر نیز بوده است اما بررسی آراء رقیبش نشان می دهد وی در جلب آراء خاموش ، بی طرف و سرگردان بسیار موفق تر بوده است . در واقع آقای جلیلیان در مورد خودش درست فکر کرده و برنامه ریزی کرده ؛ اما یا حریف را دستکم گرفته و یا در آنالیز او اشتباه جبران ناپذیری انجام داده است . اشتباه ویران کننده ای که علی جلیلیان خالی کردن فضای سایبری بود ،جایی که آماج انواع تهمتهای واقعی و غیر واقعی از سوی دیگر کاندیداها به او نسبت داده می شد و به دلیل عدم حضورش در آن فضا ، از پاسخ دادن و یا حتی مشاهده آنان محروم می گشت .

    به اینجا که رسیدیم ، دوست دارم به عنوان حسن ختام نظر شخصی خودم درباره او را بیان کنم . من نیز روزگاری چون او نمایندگی یک جمعیت بزرگ را در مجلس (البته مجلسی متفاوت با مجلس شورای اسلامی) تجربه کرده بودم و می دانم که چه حلاوت و چه احساس قدرت خوبی به انسان می دهد . متعاقباً تمام شدن و یا از دست دادن آن هم شاید حتی موجب حالات ناراحتی شدید مانند افسردگی نیز بشود .
    کارل پوپر در جمله ای زیبا می گوید ” آن کس که بهشتِ زندگی را برایت جهنم کرده ، مجبور است متقاعدت کند که : «بهشت ، جای دیگری است»” . در تمام دنیا سیاستمداران برای جلب آراء مردم به انواع فنون دست می یازند و بعضاً –همچون اشاراتی که رفت- هیچ خط قرمزی را هم رعایت نمی کنند . امیدوارم در مورد منتخب مجلس دهم در حوزه انتخابیه اسلام اباد و دالاهو ، این حرف ابداً صادق نباشد .
    «تواب مُصلِح» به یقین آدم کمی نیست . روزگاری مورد وثوق مردم بوده و اینک هم نماینده آتی مجلس محسوب می شود . بر خلاف روحیه بسیار بد «خودگَزی» در بین مردم شهر خودم ، من ابداً علاقه ای به حذف کامل فلاحت پیشه از عرصه سیاسی شهرستان نداشته و ندارم ؛ اتفاقی که می شود رخ دادن آن را در صورت شکست خوردن او در انتخابات یازدهم به راحتی پیشبینی کرد . هر چه که نباشد او روزگاری نماینده مردم بوده و سوای از عملکردش در ادوار پیشین از منظر عموم منطقه به نسبت هم نماینده خوبی به شمار می رفته است . بنابراین جدای از همه چیز حذف او برای شهرم را اتفاقی مبارکی نمی دیدم . فرصت دوباره ای به او داده شده که با استفاده از آن یا جایگاه متفاوتی برای خود در اذهان  عمومی بسازد و یا با استفاده غلط از آن ، باعث حذف همیشگی خود از صحنه رقابت سیاسی شهرستان شود .  نمی توانم پیشبینی کنم که «تواب مُصلِح» تا چه زمانی به وعده های انتخاباتی اش عمل می کند اما راستش را که بخواهید از یک حرکت که اخیراً از وی سر زده ، پالس های مثبتی دریافت نمی کنم . او در زمان تنفیذ اعتبار نامه اش در فرمانداری شهرستان حاضر نشد . حالا انگیزه و دلیل غیبت وی از این حرکت هر چه می خواهد باشد ، ولی جای آن بود که وی با حضورش از کسانی که شرایط و مقدمات را با صداقت فراهم کردند تا بر مسند نمایندگی بنشیند، تقدیر کند .
    به هر تقدیر به نماینده فعلی شهرستان خسته نباشید می گویم و برای نماینده منتخب نیز آرزوی موفقیت می کنم . از همه گروه ها و طیف ها تقاضا می کنم به رأی مردم تمکین کنند و به نماینده جدید شهرشان احترام بگذارند . هر چه که نباشد ، دکتر فلاحت پیشه در حال حاضر نماینده کل حوزه انتخابیه است . حوزه انتخابیه ما مظلوم تر از آن است که خدایی ناکرده به دلیل بغض شخصی نسبت به هر فردی ، جلوی پیشرفت آن را بگیریم و منتظریم ببینیم مردی که ندای «جوانیم فدای جوانان اسلام آباد» سر داده ، چگونه به آن عمل خواهد کرد . امیدوارم که شهرم برای همیشه از نگرش های های غلط و بی پایه و اساس بگذرد تا شاهد پیشرفت های سریع و کلانی در حوزه های مختلف شهرمان باشیم .


    سروش نوید – نماینده پنجمین دوره مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران